środa, 21 marca 2018

Life is Strange [PS4, XBOXONE, PS3, XBOX360, PC, Android, iOS, MacOS, Linux]

Czasami, ale rzadko zdarza mi się, że grając w dany tytuł wczuwam się w atmosferę i opowiadaną historię tak bardzo, że zapominam o wszystkim co dzieje się dookoła. Tak było właśnie przy pierwszym ogrywaniu Life is Strange a nawet miałam chwile zapomnienia, że to tylko gra. Wiem to brzmi dość dziwnie i nawet trochę nieprawdopodobnie, ale uwierzcie mi, że Life is Strange to jedna z najbardziej emocjonujących i wzruszających gier przygodowych jakie kiedykolwiek grałam a mam już za sobą naprawdę setki tytułów. Swoją recenzję opieram na wersji na PC i PS3.


Fabuła:

W miasteczku Arcadia Bay od kilku lat mieszka młoda studentka Max Caulfield. Dziewczyna uczy się w akademii Blackwell, wyższej szkole dla przyszłych fotografów. Pewnego dnia Max odkrywa w sobie zdolności manipulowania czasem co więcej naszą bohaterkę nękają przerażające wizje przedstawiające ogromne tornado na obrzeżach miasta. Na swojej drodze Max spotyka swoją dawną przyjaciółkę Chloe Frazer i razem próbują odkryć tajemnicę zaginięcia innej uczennicy akademii - Rachel Amber.

Rozgrywka:

Chociaż w Life is Strange najważniejsza fabuła, to ciekawym elementem jest, że to gracz ma ogromny wpływ na nią. Cała mechanika polega na podejmowaniu decyzji i dokonywania wyborów, które mogą mieć w dalszej części przygody swoje konsekwencje. Dzięki umiejętności Max mamy możliwość cofnąć czas i wypróbować innego wariantu wyboru. W grze jest swobodne poruszanie się oraz co mi się podoba - elementy skradania się. Ciekawym dodatkiem jest dodana interakcja z postaciami nie mającymi wpływ na historię. Można by pomyśleć, że Life is Strange to gra oparta tylko na dialogach i rzeczywiście tak jest, ale Max wykonuje też kilka czynności np. zbieramy butelki dla Chloe, robimy zdjęcia i szukamy wskazówki, które pomogą odkryć gdzie jest zaginiona Rachel Amber.


Nie da się nie odnieść wrażenia dużej inspiracji filmem "Efekt motyla". Praktycznie każdy ruch ma swoje konsekwencje w grze, nawet zwykłe podlanie kwiatka w pokoju. Fantastycznie została przedstawiona przyjaźń pomiędzy Max i Chloe. Dziewczyny są zupełnymi przeciwieństwami, ale łącząca ich więź jest nad wyraz niesamowita. Fabularnie gra reprezentuje się równie dobrze, rzekłabym nawet, że takiej tajemniczej i nieco nawet kryminalnej historii nie powstydziła się sama Agatha Christie, która jest sławna ze swoich powieści. Decyzje jakie musimy podejmować w grze są bardzo ciężkie, ponieważ mogą być nawet wyrokiem na czyjąś śmierć. Life is Strange ma dwa zakończenia i naprawdę...jeszcze nigdy nie zdarzyło mi się przeżywać grę tak bardzo, że na koniec polały się łzy. Najgorsze jest jednak to uczucie, gdy byłam już po napisach końcowych, zaczęłam całą przygodę od nowa i niezależnie co zrobię akcja i tak potoczy się w ten sam sposób. Jedyne do czego mogłabym się przyczepić to synchronizacja ust postaci, ale w morzu tylu zalet nie jest to duży problem. Muzyka natomiast jest wręcz fantastyczna, buduje świetny klimat gry i dobrze postępuje wraz z fabułą. Co do grafiki - nie mogę nazwać Life is Strange brzydką produkcją, ale majstersztykiem też nie. Widać wyraźnie, że skupiono się nad tym by wykonywane zdjęcia wyglądały pięknie, więc postawiono na wyrazisty styl.

Chociaż gier opartych na podejmowaniu decyzji jest mnóstwo, to Life is Strange jest wyjątkowe pod niektórymi względami. Gra ma swoje wady, ale niszczy to całokształtu, który jest na bardzo wysokim poziomie. W swojej historii porusza naprawdę wiele tematów i problemów współczesnej młodzieży. Dlatego mogę polecić ta grę wszystkim fanom kryminałów oraz osobom, które nie boją się dylematów życiowych.

Nie zapomnijcie podzielić się wrażeniami w komentarzu :)

40 komentarzy:

  1. Zuzpełnie nie ogarniam świata gier, ale gdybym miała spróbować, z pewnością bardziej zainteresowała by mnie gra z treścią, historią.

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię gry, w których każda podjęta decyzja ma wpływ na to co się stanie, tak jak piszesz nawet podlanie, czy niepodlanie kwiatka ma znaczenie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dopracowano każdy szczegół jak widać. Gra nie jest droga dlatego zachęcam tym bardziej :)

      Usuń
  3. Oooo, tak chciałam w to zagrać! a ten post to gwóźdź do trumny, musze ją mieć :) szczególnie, że piszesz w tak zachęcający sposób

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę mi miło :) Myślę, że nie pożałujesz.

      Usuń
  4. Z ciekawością przeczytałam wpis :) Nie lubię grać, to nie mój świat ale moja przyjaciółka uwielbia - polecę jej ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przecież nie każdy jest graczem, ale dziękuję za opinię :)

      Usuń
  5. Oj ostatnio mało czasu na zabawy z grami, ale ten typ nigdy nie był miom ulubionym, brakuje czarów, magii i rywalizacji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja pierwsza myśl? Może Dragon Age jeśli nie znasz :)

      Usuń
    2. https://gra-to-przygoda.blogspot.com/2018/02/dragon-age-origins-pc-ps3-xbox360.html

      Usuń
  6. Zapowiada się ciekawa przygoda ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj ciekawa ciekawa na koniec aż łezka się w oku kręci :)

      Usuń
    2. Ooo no to może nawet się skuszę przy okazji ;)

      Usuń
  7. bardzo zaciekawiła mnie ta gra, aż chciałoby się w nią zagrać '

    OdpowiedzUsuń
  8. Cena jak na taką produkcję nie jest wysoka i szczerze zachęcam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Chętnie podsunę pomysł na grę mojemu dziecku. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ile ma lat? Muszę przyznać, że gra jest nieco wychowawcza i uczy dokonywania decyzji, które w Life is Strange są bardzo trudne. Przynajmniej dla mnie.

      Usuń
  10. A wersji windowsowej nie ma?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. PC oznacza, że tak. To jest tylko skrót.

      Usuń
    2. Po prostu wymieniam dodatkowe systemy na jakie jest dostępna gra. W tym przypadku Linux i Mac OS.

      Usuń
    3. Ale Linux, Mac OS, Android i iOS to też PC ( ͡° ͜ʖ ͡°)

      Usuń
    4. No jakbym nie wiedziała :D Ale to równie dobrze mogłabym napisać PC i mobile, ale nie wszystkie apki na androida są też dostępne na ios. Dlatego po prostu wymieniam wszystkie systemy. A PC od razu nasuwa Windowsa, bo jest najpopularniejszy. Tak jest bardziej czytelnie.

      Usuń
    5. Ale zamiast PC mogę pisać po prostu Windows jeśli uważasz, że tak będzie lepiej.

      Usuń
    6. Tak będzie poprawniej ( ͡° ͜ʖ ͡°) Ale pisz jak chcesz, ciężko odzwyczaić wszystkich ludzi że PC to nie tylko desktop z Windowsem.

      Usuń
    7. Jeśli tak będzie lepiej to zastosuje się do porady :)

      Usuń
  11. Ostatnia gra w jaką grałam to WOT, i było to w 2012 roki 😂 Nie mamy w domu zadnej konsoli i watpie ze bedziemy miec kiedykolwiek.

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie znam jej. Zdecydowanie bardziej orientuję się w klimatach postapokaliptycznych albo takie trochę horror-fantasy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Więc myślę, że Horizon Zero Dawn spodobałoby Ci się :) http://gra-to-przygoda.blogspot.com/2018/03/horizon-zero-dawn-ps4.html ma fantastyczny postapokaliptyczny świat.

      Usuń
  13. Nie orientuje się w grach aczkolwiek zaskoczyła mnie grafika! Pamiętam jak byłam mała i patrzyłam mojemu bratu przez ramię jak gra i jestem mile zaskoczona tym jak bardzo poszło to do przodu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście wszytko idzie do przodu, ale grafika w Life is Strange to jeszcze nic uwierz mi :)

      Usuń
  14. Bardzo dużo gram w gry, jednak Life is Strange nie należy do moich ulubionych mimo, że przyjemnie mi się w nią grało. System podejmowajia decyzji jest jak najbardziej na plus. Niska cena pozwala spokojnie sięgnąć po tą produkcję. Świetna recenzja.
    Zapraszam do mnie -> http://wokolmotoryzacji.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  15. Jest jakaś moda na tego typu gry, ale... z drugiej strony, takie podejmowanie decyzji bardzo wciąga. Można sobie poobserwować, jak to jest z tymi decyzjami i ich skutkami i "poćwiczyć" bez większych konsekwencji :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie mam zielonego pojęcia co słychać w świecie gier, ale ta wygląda interesująco :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się :) Jest naprawdę świetna nawet jak na początek. Zachęcam z całego serca.

      Usuń
  17. Zupełnie nie znam gry, nigdy nie byłam fanką gier podobnie jak mój mąż ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Grałem i zdecydowanie polecam. Uwielbiam gry, w których mamy wpływ na dalsze losy poprzez dokonywane wybory. Polecam również Until Dawn oraz Hidden Agenda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmmm a ja do tego zestawu dorzucę "The Walking Dead" :)

      Usuń